Ispis

Trudnoća i prehrana

Trudnoća je prirodno stanje koje najčešće unosi radost u mnoge živote, a koje su osobitosti ovog perioda, nadam se da ću Vam uspjeti približiti kroz ovih kratkih nekoliko crtica.
Dakle, trudnoća nastaje oplodnjom ženske spolne stanice muškom. Traje devet kalendarskih mjeseci i sedam dana, 280 dana ili 40 tjedana od prvog dana zadnje menstruacije. U prva dva mjeseca rast ploda je usporen, dok je nakon tog perioda gotovo sedam puta brži. Ipak, vrijeme intezivne diobe stanica veoma je bitan period i o njemu ovisi zdrav razvoj budućeg djeteta.

U 1. tromjesečju raste tkivo majke, u drugom tromjesečju uz tkivo majke raste i tkivo fetusa, dok je u trećem tromjesečju primaran rast fetusa. Kako fetus raste tako se mijenjaju potrebe fetusa. Na početku je fetusu potrebno osigurati folacin i vitamin B12, u drugoj fazi aminokiseline i vitamin B6, a zadnja faza je kada se formira tkivo fetusa do završne faze.
U skladu s rastom fetusa dolazi do porasta mase trudnice. Ako trudnica ima normalan BMI (Indeks tjelesne mase) od 19-25 kg/m2 preporuča se porast na tjelesnoj masi od 11,5-16 kg, dok ako ima povišenu tjelesnu masu, preporuča se manji porast na tjelesnoj masi od 7-11,5 kg ili čak i manje ako je trudnica prije početka trudnoća bila pretila.
Tijekom prvog tromjesečja porast na masi je malen, do 2,5 kg, dok se u drugom i trećem tromjesečju savjetuje rast od 0,4 kg/tjedan. Kako bi se osiguralo dovoljno energije fetusu za rast i razvoj, te majci za povećanje BMI-a, skladištenje masnog tkiva, rast uterusa i mliječnih žlijezda i promjena tjelesnih aktivnosti potrebno je pravilno povećavati unos energije. Energetsko povećanje značajnije je tek u drugom i trećem tromjesečju i to za 300 kcal, dok je za osiguranje svih nutritivnih potreba potrebno malo više truda pa stoga uvijek treba birati namirnice veće nutritivne gustoće (cjelovite žitarice, leguminoze, tamnozeleno povrće, citruse, nemasno mlijeko i mliječne proizvode, nemasno crveno meso, meso peradi, ribu i jaja).
U principu, prehrana trudnica se ne bi trebala značajnije razlikovati od prehrane prije trudnoće, ako je prehrana bila adekvatna, samo u drugom i trećem tromjesečju treba unositi 15% više energije u odnosu na unos energije prije trudnoće. Dakle, kao i svi, trudnici se preporuča imati tri obroka i dva međuobroka, doručkovati žitarice tri i više puta na tjedan, svakodnevno unijeti barem pola litre mlijeka i mliječnih proizvoda, 2-3 puta na tjedan jesti nemasno crveno meso, a druge dane perad, ribu, leguminoze i grah. U prvom tromjesečju treba izbjegavati jetru, koja je bogata vitaminom A. Svakodnevno treba konzumirati krumpir, rižu, namirnice bogate škrobom, ali ako je adekvatan izbor onda i dijetalnim vlaknima. Ne smije se zaboraviti na 5 serviranja voća i povrća, od čega bi barem dva serviranja trebala biti voće ili voćni svježi sok.
Ono što treba izbjegavati su slatkiši i općenito energetski bogatu hranu, a malene nutritivne vrijednosti. Također treba izbjegavati prženu i pečenu hranu, a umjesto soli, papra, masti i ulja koristiti zamjene biljnog podrijetla. Od dodataka hrani, jedino što je trudnici potrebno jesu željezo i folat, jer svi se drugi nutrijenti mogu unijeti hranom (tako se izbjegava pretjerivanje s vitaminima, posebno vitaminom A i D).
Svim budućim majkama i njihovim obiteljima želim sve najbolje sa željom da im ovaj blaženi period ostane u što ljepšem sjećanju.


Vaša nutricionist-ica

Jelena Muštra, dipl.ing.