Ispis

Pretilost i pojam BMI-a

Pretilim ili gojaznim osobama nazivamo one osobe čiji je BMI veći od 30 i njihovo zdravlje je narušeno i potrebne su hitne promijene u svrhu skidanja suvišnih kilograma.Osim BMI-a i kilograma koje nam pokazuje vaga, pokazatelj pretilosti je i opseg struka. Opseg struka kod muškaraca ne bi smio biti iznad 102 cm, a kod žena iznad 88 cm.
Osim što je pretilost veliki estetski problem, on je u cijelom nizu ostalih problema najmanje bitan. Stopa porasta smrtnosti raste sa povećanjem BMI-a, također i pojava šećerne bolesti, hipertenzije, povećana količina lipida u krvi, neplodnost, čitav niz kardiovaskularnih bolesti, kožnih promjena, degenerativne promijene zglobova. Osim velikih fizičkih oštećenja, treba spomenuti i one psihičke. Pretile osobe često doživljavaju neprihvaćanje u društvu, nerijetko su meta ismijavanja i ružnih pogleda što uvelike utječe na njihovo (nisko) samopouzdanje i sve češći razvoj depresije i općeg nezadovoljstva.
Stati na kraj debljini i debljanju je težak posao koji zahtjeva puno napora i odricanja, ali je neizbježan i u nekim slučajevima spašava život.

BMI (Body Mass Index) nam pokazuje stupanj uhranjenosti. U obzir se uzima tjelesna masa, te visina. Kako ga izračunati?
BMI = TM (tjelesna masa izražena u kilogramima) / TV2 (tjelesna visina izražena u centimetrima na kvadrat)
Npr. Osoba koja je visoka 163 cm i ima 55 kilograma bi svoj Body Mass Index izračunala ovako:
BMI = 55 / (1.63)2 = 20,7
Zatim svoj rezultati usporedite sa vrijednostima u tablici:
 

STUPANJ UHRANJENOSTI

BMI

Stupanj gojaznosti

Pothranjenosti

<18,5

 

Normalno

18,5-24,9

 

Prekomjerna TM

25,0-29,09

 

Gojaznost

 

30,0-34,9

35,0-39,9

I

II

Ekstremna gojaznost

>40

III



 Osoba iz primjera ima BMI u vrijednostima između 18,5 i 24,9 što znači da ima idealnu tjelesnu masu i treba raditi na tome da takve kilograme i zadrži.
Osobe koje imaju BMI ispod 18,5 trebale bi uz pravilnu prehranu i redovitu tjelovježbu dobiti nekoliko kilograma da bi ušli u vrijednosti normalne tjelesne mase.
Osobe kojima je BMI u vrijednostima između 25,0 i 29,9 trebaju početi voditi brigu o svojoj tjelesnom masi, promijeniti neke prehrambene navike, izbaciti slatkiše i masnu hranu iz prehrane, te se redovito baviti tjelovježbom u cilju gubljenja kilograma.
Osobe kojima je BMI iznad 30 trebaju ozbiljno poraditi na prehrambenim navikama. Budući da je njihova tjelesna masa prevelika, savjetovala bi im posjet obiteljskom liječniku. Liječnik bi trebao utvrditi zdravstveno stanje jer su uz prekomjernu tjelesnu masu najčešće vezane i bolesti poput hipertenzije, ateroskleroze i problemi sa srcem i krvožilnim sustavom. Obavezan bi dakako bio i posjet nutricionistu koji bi prepisao prehranu uz pravilan unos energije, te potrebnih vitamina i minerala.
Računanje BMI-a ima jedan nedostatak, a tiče se sportaša. Naime, sportaši imaju veliku mišićnu masu, a mišići teže puno više nego masno tkivo pa je njihov BMI nerijetko u granicama prekomjerne tjelesne mase. Dakle, sportaši ne bi trebali vrijednosti iz tablice uzimati striktno u ovim granicama.
Komentari (1)
Debljina
1Ponedjeljak, 18 Srpanj 2011 16:58
Jolanda
Ma Fuj!!!